Componist Frits Celis ontvangt eerste editie Prijs Peter Benoit

Gepubliceerd op: 01 maart 2018 10:34u

Tijdens de Peter Benoitherdenking wordt de eerste editie van de Prijs Peter Benoit uitgereikt aan Frits Celis. Hij krijgt de prijs voor zijn bijzondere bijdrage aan het Vlaamse creatieve muziekleven en ter bekroning van zijn rijk gevulde carrière.

De nieuwe prijs is een initiatief van het Peter Benoitfonds en bekroont componisten, uitvoerders en onderzoekers die zich onderscheiden in het bevorderen van Vlaamse klassieke en hedendaagse muziek. De winnaar ontvangt een geldprijs, dit jaar ten belope van 5.000 euro, en mag zich ‘Laureaat van de Prijs Peter Benoit’ noemen.

“Met deze prijs willen we een vernieuwende en actieve bijdrage leveren tot de uitvoering en de creatie van Vlaamse muziek en tevens onderzoek naar ons muzikaal erfgoed stimuleren”, zegt Patrick Verhoeven, voorzitter van het Peter Benoitfonds en tevens juryvoorzitter. “De jury kwam snel tot het besluit dat Frits Celis de geknipte laureaat is voor deze eerste editie van de prijs, die het oeuvre van een componist bekroont. Zijn composities, zowel kamermuziek als symfonisch werk, leverden een grote creatieve bijdrage aan het Vlaams muziekpatrimonium. Daarnaast had de jury waardering voor de carrière van Frits Celis als dirigent en muziekdirecteur bij de Vlaamse Opera, zijn kwaliteiten als muziekpedagoog die vele jonge generaties inspireerden en zijn blijvende, diepe artistieke belangstelling voor het Vlaamse muziekleven.”

Naar aanleiding van de huldiging geeft het Peter Benoitfonds een monografie over haar stichter Edward Keurvels, die Frits Celis in 1968 schreef, opnieuw uit. In het najaar van 2018 zal het Peter Benoitfonds een hedendaags concert organiseren met werk van Frits Celis.

De Prijs Peter Benoit kwam tot stand met de steun van Sabam, Vlaanderen-Europa en de Componisten Archipel Vlaanderen.